Adam a Eva

Lucas Cranach starší  – následovník
(1472 – 1553)
Název Adam a Eva
Datování
Provenience Valdštejnská obrazová sbírka, zámek Duchcov, Doksy, po 1919 Jelení Hora (zaznamenáno ve Valdštejnském majetku 1823–1945)
Způsob nabytí získáno 1948 od Národní kulturní komise, Mnichovo Hradiště
Inventární číslo O 10009
Katalogové číslo 22
Tematický celek Německé a Rakouské malířství 14.-16. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Přípis

na rubové straně papírový štítek s nápisem: Cit. B. Nr. 4; na rámu další papírový štítek: FIDEICOMMISS DUX-OBERLEUTNERSDORF Nr. 132 [= Valdštejn inventář 1895]

Popis

autor- Lucas Cranach starší – následovník, snad Anton Heusler (doložen 1525–1562 v Annabergu, Sasko) 

Rozměry
výška 47 cm / šířka 35 cm
Materiál
Literatura
  • O. Kotková 2005, s. 106–107, č. 25
    Obrazárna Pražského hradu. Praha 2005, in: Chamonikola, Kaliopi Chamonikola (ed.), [kat. výst.] Lucas Cranach.
  • Kotková 2007, s. 48, č. 22
    Olga Kotková, National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14th–16th Centuries. Illustrated Summary Catalogue II/1. Praha 2007.
  • Šimák 1920, s. 43
    Josef V. Šimák, Soupis obrazů někdejší galerie duchcovské. Časopis Společnosti přátel starožitností českých XXVIII, 1920, s. 41–46, s. 43 (Lukáš Kranach)
  • Šafařík – Preiss 1967, s. 11, č. 16
    Eduard A. Šafařík – Pavel Preiss, Zámecká obrazárna v Duchcově. Seznam vystavených obrazů. Duchcov 1967.
  • O. Kotková 2008, s. 84
    in: Stolárová – Vlnas 2008, s. 84, Lenka Stolárová – Vít Vlnas (ed.), Láska – touha – vášeň. Milostné náměty v umění 15.–18. století. Kat. výstavy Národní galerie v Praze. Praha 2008,
Prameny
  • Valdštejn inventář, č. 350 (Lucas Cranach) 1823
    Inventarium über den gesamten auf der [...] Fideikomiss-Herschaft Dux und Oberleutensdorf [...] vorgefundenen Allodial Nachlass nach dem am 24. Mai verstorbenen Herr Frantz Adam Graf Valdštejn Wartenberg. Národní archiv Praha, fond Fideicommissum, sign. VII E 72, karton 1248; viz: Lubomír Machytka, Archivní doklady k dějinám valdštejnské obrazárny. (Duchcov, Horní Litvínov, Praha) [strojopis, psáno ca 1980]. ANG, sign. AA 3121.
  • Valdštejn inventář č. 342/132 1895
    Gemälde. Verzeichnis der im Duxer Schloss am 3 Oktober 1895 vorhandenen Gemälde nach Zimmern. StOA Praha, pobočka Mnichovo Hradiště, fond RA Valdštejnů, VI–142, karton 254; viz: Lubomír Machytka, Archivní doklady k dějinám valdštejnské obrazárny. (Duchcov, Horní Litvínov, Praha) [strojopis, psáno ca 1980]. ANG, sign. AA 3121.
  • Valdštejn katalog č. 342 1900
    Catalog der gräflich Valdštejn’schen Gemälde-Gallerie in Dux [ca 1900]. StOA Praha, pobočka Mnichovo Hradiště, fond RA Valdštejnů, 5/24; viz: Lubomír Machytka, Archivní doklady k dějinám valdštejnské obrazárny. (Duchcov, Horní Litvínov, Praha) [strojopis, psáno ca 1980]. ANG, sign. AA 3121.
  • Valdštejn inventář č. 351/111 1922
    Verzeichnis der in die Schlosser Oberleutensdorf und Hirschberg überführten Bilder (Mai 1922). StOA Praha, pobočka Mnichovo Hradiště, fond RA Valdštejnů, VI–142, karton 254; viz: Lubomír Machytka, Archivní doklady k dějinám valdštejnské obrazárny. (Duchcov, Horní Litvínov, Praha) [strojopis, psáno ca 1980]. ANG, sign. AA 3121.

Deska zjevně čerpá ze zachycení stejného tématu, tak jak jej ve svém díle vícekrát zobrazil Lucas Cranach starší. Rovněž kamenný sokl, na němž Adam a Eva spočívají, lze najít v Cranachově díle (Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, The Paintings of Lucas Cranach. New York 1978, č. 223 – vyobr. Charity). Odlišná typologie obličejů i měkká, plastická modelace těl se však ze stylu četných kopií vzniklých podle Cranacha vyčleňuje. Fyziognomie Adama (včetně charakteristicky pojaté malby vlasů, kdy lokny kolem obličeje jsou příznačně prosvětleny světlými prameny) je podle našeho názoru blízká Adamovi na desce Alegorie spasení (Muzeum Narodowe w Warszawie, dubové dřevo, 47 × 34,5 cm, kat. Warszawa 2000, s. 89–93, obr.), který byl již dříve připsán dílně Antona Heuslera (viz Anja Schneckenburger-Broschek, Altdeutsche Malerei. Die Tafelbilder und Altäre des 14. bis 16. Jahrhunderts in der Gemäldegalerie Alte Meister und im Hessischen Landesmuseum Kassel. Kassel 1997, s. 126–133, obr.). Anja Schneckenburger-Broschek dává varšavský obraz do souvislosti s deskou stejného námětu z Kasselu. Ani připsání kasselského obrazu Heuslerově dílně (Heusler patří k důležitým následovníkům Lucase Cranacha v Sasku) však není jednoznačně přijímáno – obraz např. Sandner, Wilsdorf a Kiesewetter (Ingo Sandner – H. Wilsdorf – A. Kiesewetter, Spätgotische Tafelmalerei in Sachsen. Dresden – Basel 1993, s. 239–243) nezmínili. Uvedený varšavský obraz také pod autorstvím Heuslera uvádí C. Emmendörffer (in: Gesetz und Gnade. Cranach, Luther und die Bilder. Wartburg, Eisenach – Schloss Hartenfels, Torgau. Eisenach 1994, s. 221). Spojení pražské malby s Heuslerovým dílem pak podporuje skutečnost, že několik stylově velmi blízkých děl je signováno monogramem A. H. Např. Isolde Lübbeke upozornila (ústní sdělení z června 2004), že obraz Josef a Putifarova žena z Bayerisches Nationalmusea v Mnichově (inv. č. R 626) (Karl Voll – Heinz Braune – Hans Buchheit, Katalog der Gemälde des Bayerischen Nationalmuseums. München 1908, s. 137, č. 440), signovaný A.H., lze připsat Heuslerovi. Bližší specifikace autorství O 10009, tj. určení, zda malba je vlastnoruční prací Heuslera či jeho dílny, znesnadňuje stav zachování. Chybějící vrstva lazur a množství drobných poškození v celé ploše obrazu poněkud potlačují původní malířský projev a nespornou kvalitu provedení.

Olga Kotková 2007