Název | Madona s dítětem |
---|---|
Datování | |
Provenience | sbírka hraběte Filipa Kristiána Šternberka, Praha ? (zaznamenáno od 1806); 1806–1854 (?) zapůjčeno Šternberky do OSVPU; 1854 (?) – ca 1945 v majetku Šternberků, zaznamenáno na zámku v Čechách pod Kosířem (viz Vít Vlnas – Tomáš Sekyrka, Die Kunstwerke der Donauschule in der Tradition der böhmischen Sammlungstätigkeit. Verhandlungen des Historischen Vereins für Oberpfalz und Regensburg 131, 1991, s. 328–335) |
Způsob nabytí | získáno 1949 od Národní kulturní komise |
Inventární číslo | O 9321 |
Katalogové číslo | 21 |
Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Popis | Rubová strana ztenčena a nalepena na překližku. |
Rozměry |
výška 85 cm / šířka 59 cm
|
Materiál | |
Literatura | |
Prameny |
Typ mariánského obrazu, na kterém Madona dává Ježíškovi hrozen vína a ten s upřeným pohledem na diváka se ho chopí, popř. přímo jej svírá prsty, patřil mezi nejoblíběnější Cranachovy mariánské obrazy. Eucharistické víno je krví Spasitele (více k ikonografii Eddy de Jongh, Grape symbolism in paintings of the 16th and 17th centuries. Simiolus 7, 1974, s. 166–191; James E. Mundy, Gerard David´s Rest on the flight into Egypt: further additions to grape symbolism. Simiolus 12, 1981–1982, s. 211–222). Ikonograficky i formálně je pražské malbě podobná dobře známá práce z Mnichova (Bayerische Staatsgemäldesammlungen), z doby kolem 1525 (Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, Die Gemälde von Lucas Cranach; rozšířené vyd. 1979, s. 102, č. 163). Pro pražskou malbu je charakteristické maximální zjednodušení výjevu, dokládající masovou produkci cranachovských madon. Vzhled pražské desky dále ovlivňuje množství přemaleb – ty jsou nápadné zejména na andílkovi v pozadí, v pozadí samotném (jež původně bylo temně zelené), v inkarnátech Marie a dítěte a také v draperiích. Rovněž úpravy desky související s její adjustací na překližku nám zabraňují říci, zda je současný formát původní. Vznik malby vidíme kolem poloviny 16. století. K provenienci lze poznamenat, že obraz byl 1806 zapůjčen do OSVPU. Dle stručných poznámek v EC inventáři se vrátil Šternberkům teprve 1854, ovšem s jistotou jej lze identifikovat pouze ve Verzeichnis z 1827 (k dějinám obrazu Vlnas– Sekyrka 1991, s. 334–335, kde jsou další odkazy na prameny a regionální literaturu).
Olga Kotková 2007