Madona s dítětem

Lucas Cranach starší  – následovník
(1472 – 1553)
Název Madona s dítětem
Datování
Provenience sbírka hraběte Filipa Kristiána Šternberka, Praha ? (zaznamenáno od 1806); 1806–1854 (?) zapůjčeno Šternberky do OSVPU; 1854 (?) – ca 1945 v majetku Šternberků, zaznamenáno na zámku v Čechách pod Kosířem (viz Vít Vlnas – Tomáš Sekyrka, Die Kunstwerke der Donauschule in der Tradition der böhmischen Sammlungstätigkeit. Verhandlungen des Historischen Vereins für Oberpfalz und Regensburg 131, 1991, s. 328–335)
Způsob nabytí získáno 1949 od Národní kulturní komise
Inventární číslo O 9321
Katalogové číslo 21
Tematický celek Německé a Rakouské malířství 14.-16. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Popis

Rubová strana ztenčena a nalepena na překližku.

Rozměry
výška 85 cm / šířka 59 cm
Materiál
Literatura
  • Pešina 1962, s. XVII
    Jaroslav Pešina, German Paintings of the 15th and 16th Centuries. Praha 1962 (německé vyd.: Alt-Deutsche Meister von Hans von Tübingen bis Dürer und Cranach. Hanau 1962).
  • Kotková 2007, s. 47, č. 21
    Olga Kotková, National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14th–16th Centuries. Illustrated Summary Catalogue II/1. Praha 2007.
  • Verzeichnis 1827, s. 68, č. 1104
    Verzeichnis der Kunstwerke, welche sich in der Gemählde-Gallerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag befinden. Prag 1827 (další vyd. 1831, 1835, 1838).
  • Vlnas - Sekyrka 1991, s. 334–335
    Vít Vlnas – Tomáš Sekyrka, Die Kunstwerke der Donauschule in der Tradition der böhmischen Sammlungstätigkeit. Verhandlungen des Historischen Vereins für Oberpfalz und Regensburg 131, 1991.
  • Mathon 1934, s. 9–10
    Jaroslav Mathon, Zlomek bývalé šternberské obrazárny v Museu města Prostějov. Prostějov 1934.
Prameny
  • EC inventář, č. 1104 (Lukas Cranach) 
    Einreichungs-Catalog der Gemaelde-Gallerie der Gesellschaft patriotischer Kunst Freunde. ANG, fond SVPU, sign. AA 1223/1–2.

Typ mariánského obrazu, na kterém Madona dává Ježíškovi hrozen vína a ten s upřeným pohledem na diváka se ho chopí, popř. přímo jej svírá prsty, patřil mezi nejoblíběnější Cranachovy mariánské obrazy. Eucharistické víno je krví Spasitele (více k ikonografii Eddy de Jongh, Grape symbolism in paintings of the 16th and 17th centuries. Simiolus 7, 1974, s. 166–191; James E. Mundy, Gerard David´s Rest on the flight into Egypt: further additions to grape symbolism. Simiolus 12, 1981–1982, s. 211–222). Ikonograficky i formálně je pražské malbě podobná dobře známá práce z Mnichova (Bayerische Staatsgemäldesammlungen), z doby kolem 1525 (Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, Die Gemälde von Lucas Cranach; rozšířené vyd. 1979, s. 102, č. 163). Pro pražskou malbu je charakteristické maximální zjednodušení výjevu, dokládající masovou produkci cranachovských madon. Vzhled pražské desky dále ovlivňuje množství přemaleb – ty jsou nápadné zejména na andílkovi v pozadí, v pozadí samotném (jež původně bylo temně zelené), v inkarnátech Marie a dítěte a také v draperiích. Rovněž úpravy desky související s její adjustací na překližku nám zabraňují říci, zda je současný formát původní. Vznik malby vidíme kolem poloviny 16. století. K provenienci lze poznamenat, že obraz byl 1806 zapůjčen do OSVPU. Dle stručných poznámek v EC inventáři se vrátil Šternberkům teprve 1854, ovšem s jistotou jej lze identifikovat pouze ve Verzeichnis z 1827 (k dějinám obrazu Vlnas– Sekyrka 1991, s. 334–335, kde jsou další odkazy na prameny a regionální literaturu).

Olga Kotková 2007