Podobizna mladé dámy držící kapradí

Lucas Cranach starší  – následovník
(1472 – 1553)
Název Podobizna mladé dámy držící kapradí
Datování 1538?
Způsob nabytí zapůjčila 1797 hraběnka Maria Ernestine Kolowratová, rozená d‘Ogilvy
Inventární číslo O 8668
Katalogové číslo 19
Tematický celek Německé a Rakouské malířství 14.-16. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Přípis

vpravo dole papírový štítek s č.: E.C 569 [= EC inventář] - rubová strana

Rozměry
výška 49 mm / šířka 35 mm
Materiál
Literatura
  • Kat. Yokohama 1987, č. 43
    [Kat. výst.] Masterpieces of European Painting from the National Gallery in Prague. Yokohama – Hiroshima – Fukuoka – Asahikawa – Mie. Yokohama 1987.
  • O. Kotková 2005, s. 104–105, č. 24
    Obrazárna Pražského hradu. Praha 2005, in: Chamonikola, Kaliopi Chamonikola (ed.), [kat. výst.] Lucas Cranach.
  • Kotková 2007, s. 45, č. 19
    Olga Kotková, National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14th–16th Centuries. Illustrated Summary Catalogue II/1. Praha 2007.
  • Verzeichnis 1827, s. 26, č. 569
    Verzeichnis der Kunstwerke, welche sich in der Gemählde-Gallerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag befinden. Prag 1827 (další vyd. 1831, 1835, 1838).
  • Verzeichnis 1831, s. 74, č. 41
    Verzeichnis der Kunstwerke, welche sich in der Gemählde-Gallerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag befinden. Prag 1831.
  • Verzeichnis 1835, s. 135, č. 41/569
    Verzeichnis der Kunstwerke, welche sich in der Gemählde-Gallerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag befinden. Prag 1835.
  • Verzeichnis 1844, s. 23, č. 13
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemählde-Galerie der Privatgesellschaft der patriotischer Kunstfreunde zu Prag. Prag 1844.
  • Verzeichnis 1856, s. 17, č. 26
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1856.
  • Verzeichnis 1862, s. 18, č. 26
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1862.
  • Verzeichnis 1867, s. 18, č. 26
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1867.
  • Verzeichnis 1872, s. 21, č. 8
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1872.
  • Matějček 1913, s. 38
    Antonín Matějček, Galerie Rudolfinum. Praha 1913.
  • Kat. NG 1988, s. 129, č. 284
    Jiří Mašín (ed.), [kat.] Staré evropské umění. Sbírky Národní galerie v Praze. Šternberský palác. Praha 1988.
  • Vlnas - Sekyrka 1991, s. 331
    Vít Vlnas – Tomáš Sekyrka, Die Kunstwerke der Donauschule in der Tradition der böhmischen Sammlungstätigkeit. Verhandlungen des Historischen Vereins für Oberpfalz und Regensburg 131, 1991.
  • Chlumská 2006, s. 108, 152, č. 190
    Štěpánka Chlumská (ed.), Čechy a střední Evropa 1200–1550. Dlouhodobá expozice Sbírky starého umění Národní galerie v Praze v klášteře sv. Anežky České. Praha 2006.
  • Bergner 1912, s. 39, č. 121
    Paul Bergner, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1912 (německé vyd. Praha 1912)
  • Barvitius 1889, s. 155, č. 178
    Vojtěch Barvitius, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1889 (německé vyd. Praha 1889).
Prameny
  • EC inventář, no. 569 (anonym) 
    Einreichungs-Catalog der Gemaelde-Gallerie der Gesellschaft patriotischer Kunst Freunde. ANG, fond SVPU, sign. AA 1223/1–2.
  • OP inventář, č. 46 (Lucas Cranach – škola) 
    Inventář obrazů a plastik spravovaných Obrazárnou Společnosti vlasteneckých přátel umění, později Státní sbírkou starého umění, v letech 1919–1939. ANG, fond SSSU, fond, sign. AA 3702.

Podle bohatého šatu lze usoudit, že silně stylizovaná idealizovaná podobizna mladé dámy představuje příslušnici vysoké aristokracie. Temně červený šat (samet?) zdobí výšivky s perlami a zlatem, kolem ramen má pověšen bohatý zlatý řetěz. Obdobně výpravné kostýmy nacházíme u Cranachovy podobizny Saské princezny z National Gallery of Art ve Washingtonu či u vyobrazení princezen Sibyly, Emilie a Sidonie ze Saska v Kunsthistorisches Museu ve Vídni. Přes zjevně vysokou úroveň provedení však u pražské práce nelze udržet dosavadní připsání Lucasu Cranachovi staršímu – proti tomu mluví zcela rozdílný styl i rukopis. Jde o poměrně výraznou malbu zatím neznámého malíře, jemuž sice Cranachovy portréty sloužily jako prvotní inspirace, ale tvořil svým vlastním způsobem. Letopočet na obraze byl ve starších publikacích OSVPU čten jako 1528, po podrobné prohlídce se přikláníme k tomu, že jde o rok 1538 (u číslice tři je znatelné lehké poškození). Oproti zmíněným ukázkám však na pražské práci zaujme nepřítomný, bezduchý, do prázdna hledící pohled zobrazené. Upoutá bledost a ponurost její tváře, jež kontrastuje s barevností a zdobností nákladného šatu i šperků. Smysl této podobizny lze však dešifrovat s pomocí znalosti botaniky: klíč k jejímu pochopení nabízí bezesporu rostlina, již neznámá drží v levici. Eckhard Raab-Straube z Berlína se domnívá (písemné sdělení z července 2005), že jde o kapradí, patrně o sleziník či kyvor lékařský (Asplenium Ceterach či též užívaný název Ceterach Officinarum). Latinský název Ceterach odkazuje k arabskému původu rostliny, kterou ve středověku běžně používali arabští lékaři k léčení sleziny. Obdobně jako růže z Jericha (zimolez) vyniká toto kapradí zvláštní, dnes již polozapomenutou, avšak v minulosti dobře známou vlastností: v suchu se mu zarolují a zhnědnou listy, dostane-li vodu, znovu se zazelená. Jde tedy o srozumitelnou symboliku vzkříšení, odrážející „oživovací“ schopnost kyvoru. Podobizna proto se vší pravděpodobností plnila komemorativní funkci. Tím se vysvětluje i zmíněný nepřítomný pohled – šlo o posthumní zobrazení, nikoliv portrét podle skutečnosti. Tomu ostatně odpovídá i způsob podkresby, kterou ukazuje snímek infračervené reflektografie: objevila se nápadná kontura hlavních linií, místy obtažená i tekutým médiem. Svědčí o přenosu základních obrysů z jiné předlohy, jež zřejmě poskytla kresba stejné velikosti.

Olga Kotková 2007