Název | Cizoložnice před Kristem |
---|---|
Datování | 16. století |
Provenience | Nostická obrazová sbírka, Praha, ?–1945 (poprvé pravděpodobně zaznamenáno 1738; prokazatelně zaznamenáno 1819). |
Způsob nabytí | získáno 1945 z Nostické obrazové sbírky, Praha |
Inventární číslo | DO 4211 |
Katalogové číslo | 16 |
Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Popis | Rubová strana opatřena parketáží, na rámu černou barvou č.: N: 172 [=Nostic inventář 1819] |
Rozměry |
výška 86 cm / šířka 121 cm
|
Materiál | |
Literatura | |
Prameny |
K moralitám reformační doby patřila scéna s cizoložnicí před Kristem (k ikonografii viz např. Christine D. Andersson, Religiöse Bilder Cranachs im Dienste der Reformation, in: L. Lewis Spitz (ed.), Humanismus und Reformation als kulturelle Kräfte in der deutschen Geschichte, Berlin 1981, zejména s. 49–53). Dochovalo se velké množství obrazů tohoto námětu: Andersson shromáždila základní údaje o 20 kusech spojených s Cranachovou dílnou (pražská není uvedena), přičemž jednotlivé exempláře jsou si často podobné, byť v drobnostech se liší. Nejstarší z dochovaných verzí od Cranacha, jež ilustruje téma podle evangelia sv. Jana (8, 2–11), je obraz Cizoložnice před Kristem z Kronachu, Fränkische Galerie (kolem 1520, dřevo, 80,6 × 108,2 cm; kat. Claus Grimm – Jan Erichsen – Eva Brockhoff (ed.), [kat. výst. Lucas Cranach. Ein Maler–Unternehmer aus Franken. Festung Rosenberg, Kronach – Museum der bildenden Künste, Leipzig. Augsburg 1994, s. 331, 333). Rozšíření tématu ve výtvarném umění v reformačním kurfiřtském Sasku se přičítá především Lutherovi: 1531 ve Wittenberku Luther kázal o Kristovi a cizoložnici, rokem 1532 je datován Cranachův obraz z Budapešti (kat. Ildikó Ember – Imre Takács – Éva Bonkő – Klara Garas – Zsuzsa Urbach, Museum of Fine Arts Budapest. Old Masters’ Gallery. Summary Catalogue. Volume 3. German, Austrian, Bohemian and British Paintings. Budapest 2003, s. 31). Větší počet těchto zobrazení však prokazatelně vznikalo až po 1537 – některé z nich jsou, jako přítomná práce, signovány hadem se sklopenými křídly (k tomu též Friedländer – Rosenbeg 1978, s. 141–142; č. 364–365). Mezi ně náleží i naše expresivně laděná malba pocházející z nostické sbírky. Do této kolekce náležela i deska Nechte maličkých ke mně přijít (inv. č. DO 4238). Ta v některých případech – zejména u děl komorních rozměrů – tvořila protějšková vyobrazení k výjevu s cizoložnicí. Naše malby však rozhodně nelze přiřadit k sobě, ač je spojuje provenience: liší se rozměry, materiálem, stylem i rukopisem. Charakter obrazu Cizoložnice před Kristem výrazně pozměňují pozdější zásahy v dolní části – přemalována je pravá ruka muže ze skupiny farizejů a starozákonníků vlevo, draperie a pravice Krista (na ostatních verzích drží Kristus provinilou ženu za ruku), dále šat na hrudi cizoložnice, její obě ruce. Styl domalby mluví pro její vznik v barokní době. Průzkum realizovaný během restaurace v roce 2005 prokázal, že pod domalbou není dochována malba původní.
Olga Kotková 2007