Madona s dítětem

(1472 – 1553)
Název Madona s dítětem
Datování 1525
Datace uvedená vpravo na zídce
Provenience Nostická obrazová sbírka, Praha, ?–1945 (poprvé prokazatelně zaznamenáno 1819)
Způsob nabytí získáno 1945 z Nostické obrazové sbírky, Praha
Inventární číslo DO 4186
Katalogové číslo 14
Tematický celek Německé a Rakouské malířství 14.-16. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Přípis

červenou barvou napsané č.: Nro. 180 [=Nostic inventář 1819], na rámu papírový štítek s č.: N: 180, další papírový štítek s tištěným nápisem: ALOD

Rozměry
výška 76 mm / šířka 55 mm
Materiál
Literatura
  • Chamonikola 2005, s. 27
    Kaliopi Chamonikola (ed.), [kat. výst.] Lucas Cranach. Obrazárna Pražského hradu. Praha 2005.
  • Würbs 1864, s. 4, č. 13
    Carl Würbs, Verzeichniß der Gräflich Nosticschen Gemälde-Galerie in Prag. Prag 1864.
  • Frimmel 1892, s. 133
    Theodor Frimmel, Kleine Galeriestudien I. Band. Bamberg 1892, s. 133, 319 (Lucas Cranach starší – dílna)
  • Kotková 2007, s. 40
    Olga Kotková, National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14th–16th Centuries. Illustrated Summary Catalogue II/1. Praha 2007.
  • Bergner 1905, s. 10, č. 41
    Paul Bergner, Verzeichnis der gräflich Nosticschen Gemälde-Galerie zu Prag. Prag 1905.
Prameny
  • Nostic inventář, č. 193/180 (staroněmecká škola) 1819
    Inventur und Fideicommiss-Separation auf dem Familialen Fideicommisse der Reichsgrafen von Nostic-Rieneck in dem Königreich Böhmen. Auf den 10. April 1819 ...] nach Ableben des letzten Besitzers ...] Friedrich Reichsgrafen Nostic Rieneck. StOA Plzeň, pobočka Žlutice, ÚS Nostic Jindřichovice, kniha 1; viz: Lubomír Machytka, Archivní doklady k dějinám nostické obrazárny [strojopis z 1980]. ANG, sign. AA 2940.

Deska nesoucí motiv madony s dítětem představuje zajímavou kompozici, kombinující několik typů a motivů cranachovských mariánských obrazů. Přitom, jak je u ranějších Cranachových prototypů časté, zaznívá i ohlas vlivu Albrechta Dürera – zejména jeho Madony sedící na drnové lavičce (B. 34) či Madony s dítětem z National Gallery of Art ve Washingtonu (inv. č. 1952.2.16a). Na našem obraze Madona sedí na drnové lavičce, výhled do krajiny částečně zakrývá červený závěs. Dítě stojí na podušce (tento motiv se objevuje např. u Madony z Kolína, Wallraf-Richartz Museum – viz Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, The Paintings of Lucas Cranach. New York 1978, s. 87. č. 89) a v pravici má jablko. Druhé jablko drží v pravé ruce Marie, analogicky znázorněná jako druhá Eva. Obdobné ikonografické uspořádání, včetně druhého jablka, použil Cranach na dřevořezu s Odpočinkem na útěku do Egypta, kolem 1520 (viz Max Geisberg, The German Single Leaf Woodcuts 1500–1550, Band 2, New York 1974, s. 507). Po formální stránce pražský obraz souvisí s Cranachovou Sv. Annou samotřetí z Berlína, Gemäldegalerie (dřevo, 42,2 × 28,2 cm; Friedländer – Rosenberg 1978, s. 90–91, č. 105). Dosud málo známá deska z NG má poměrně dobrou kvalitu provedení, tvrdě lineárně provedené záhyby Mariina roucha i poněkud toporný postoj Ježíška mluví pro dílenskou práci.

Olga Kotková 2007