Název | Madona s dítětem |
---|---|
Datování | 1525 |
Datace uvedená | vpravo na zídce |
Provenience | Nostická obrazová sbírka, Praha, ?–1945 (poprvé prokazatelně zaznamenáno 1819) |
Způsob nabytí | získáno 1945 z Nostické obrazové sbírky, Praha |
Inventární číslo | DO 4186 |
Katalogové číslo | 14 |
Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Přípis | červenou barvou napsané č.: Nro. 180 [=Nostic inventář 1819], na rámu papírový štítek s č.: N: 180, další papírový štítek s tištěným nápisem: ALOD |
Rozměry |
výška 76 mm / šířka 55 mm
|
Materiál | |
Literatura | |
Prameny |
Deska nesoucí motiv madony s dítětem představuje zajímavou kompozici, kombinující několik typů a motivů cranachovských mariánských obrazů. Přitom, jak je u ranějších Cranachových prototypů časté, zaznívá i ohlas vlivu Albrechta Dürera – zejména jeho Madony sedící na drnové lavičce (B. 34) či Madony s dítětem z National Gallery of Art ve Washingtonu (inv. č. 1952.2.16a). Na našem obraze Madona sedí na drnové lavičce, výhled do krajiny částečně zakrývá červený závěs. Dítě stojí na podušce (tento motiv se objevuje např. u Madony z Kolína, Wallraf-Richartz Museum – viz Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, The Paintings of Lucas Cranach. New York 1978, s. 87. č. 89) a v pravici má jablko. Druhé jablko drží v pravé ruce Marie, analogicky znázorněná jako druhá Eva. Obdobné ikonografické uspořádání, včetně druhého jablka, použil Cranach na dřevořezu s Odpočinkem na útěku do Egypta, kolem 1520 (viz Max Geisberg, The German Single Leaf Woodcuts 1500–1550, Band 2, New York 1974, s. 507). Po formální stránce pražský obraz souvisí s Cranachovou Sv. Annou samotřetí z Berlína, Gemäldegalerie (dřevo, 42,2 × 28,2 cm; Friedländer – Rosenberg 1978, s. 90–91, č. 105). Dosud málo známá deska z NG má poměrně dobrou kvalitu provedení, tvrdě lineárně provedené záhyby Mariina roucha i poněkud toporný postoj Ježíška mluví pro dílenskou práci.
Olga Kotková 2007