Žehnající Jezulátko s křížem, na druhé straně Kristus Trpitel

(1472 – 1553)
Název Žehnající Jezulátko s křížem, na druhé straně Kristus Trpitel
Datování kolem 1520
Způsob nabytí získáno 1953 ze Státní památkové správy
Inventární číslo DO 6574
Katalogové číslo 12
Tematický celek Německé a Rakouské malířství 14.-16. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Rozměry
výška 53 cm / šířka 30 cm
Materiál
Literatura
  • Chamonikola 2005, s. 27
    Kaliopi Chamonikola (ed.), [kat. výst.] Lucas Cranach. Obrazárna Pražského hradu. Praha 2005.
  • Pešina 1962, s. XVII
    Jaroslav Pešina, German Paintings of the 15th and 16th Centuries. Praha 1962 (německé vyd.: Alt-Deutsche Meister von Hans von Tübingen bis Dürer und Cranach. Hanau 1962).
  • Kotková 2007, s. 36–37
    Olga Kotková, National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14th–16th Centuries. Illustrated Summary Catalogue II/1. Praha 2007.
  • Kat. NG 1988, s. 129, č. 280
    Jiří Mašín (ed.), [kat.] Staré evropské umění. Sbírky Národní galerie v Praze. Šternberský palác. Praha 1988.

Patrně funkci samostatného „Andachstbildu“ plnila oboustranně malovaná deska s žehnajícím Jezulátkem, jež drží kříž, a Krista Trpitele. Nelze samozřejmě ani vyloučit, že deska tvořila křídlo diptychu, popř. triptychu, ale výběr scén i menší formát poukazují spíše k možnosti první. Samostatnost desky podporuje kompoziční uspořádání: Kristus Trpitel drží důtky a metlu ve zkřížených rukách symetricky vlevo a vpravo. Na desce stejného námětu z Vídně drží oba předměty vpravo, neboť protějškem (jenž vyvažuje kompozici) je deska s Bolestnou P. Marií. S vídeňským Kristem vidíme i analogie ve fyziognomii i stylu. Po stylové stránce obdobné zobrazení dítěte Ježíše najdeme v Landesmuseum v Hannoveru, kde je ovšem Ježíš zachycen spolu s malým Janem Křtitelem. Obě témata – samotné žehnající dítě Ježíš s křížem, nebo dítě Ježíš s Janem Křtitelem – patřila k oblíbeným námětům lutherské reformace ukazující dítě Ježíše jako symbolického vykupitele dědičného hříchu. Ježíš je na hannoverské desce také oděn do průsvitné košilky, což je motiv původně italský (Michael Wolfson, Niedersächsisches Landesmuseum Hannover. Landesgalerie. Die deutschen und niederländischen Gemälde bis 1550. Kritischer Katalog mit Abbildungen aller Werke. Hannover 1992, s. 57). Vzhledem k uvedeným komparačním obrazům časově zařazujeme pražský nedatovaný a nesignovaný obraz do doby kolem 1520 a připisujeme jej dílně Lucase Cranacha staršího.

Adéla Pavlíčková 2022