Adam a Eva

(1472 – 1553)
Název Adam a Eva
Datování kolem 1538
Provenience cisterciácký klášter v Oseku u Duchcova, ?–1949 (poprvé zaznamenáno na počátku 19. století)
Způsob nabytí získáno 1949 z cisterciáckého kláštera v Oseku u Duchcova
Inventární číslo DO 5380
Katalogové číslo 11
Tematický celek Německé a Rakouské malířství 14.-16. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Přípis

Rubová strana: vpravo uprostřed připevněna dřevěná lišta; na rámu vlevo papírový štítek s nápisem: č. kat. 2 (z 20. století)

Rozměry
výška 50 cm / šířka 34 cm
Materiál
Literatura
  • M. Kotrbová 1984, s. 207–208
    in: Kotalík, Jiří Kotalík (ed.), Národní galerie v Praze. I. Praha 1984 (slovenské vyd. Bratislava 1988; německé upravené vyd. srov. KOTALÍK 1988).
  • O. Kotková 2004, s. 140, č. 125
    in: Kat. NG , Vít Vlnas (ed.), European Art from Antiquity to the End of the Baroque. Guide to the Exhibition of the Collection of Old Masters of the National Gallery in Prague in Sternberg Palace. Praha 2004 (též české vyd.), , s. 140, č. 126
  • Kat. NG 1949, s. 14, č. 87
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1949.
  • Opitz 1930, s. 16–17, č. 17
    Josef Opitz, Die Galerie des Stiftes Ossek. Komotau 1930.
  • Kat. NG 1960, s. 15, č. 91
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1960.
  • Kat. Sofia 1970, č. 2
    Jaromír Šíp, [kat. výst.] Evropeisko izkustvo ot pražskata Narodna galeria. Nacionalna chudožestvena galeria. Sofia 1970.
  • Cat. NG 1988, s. 129, č. 285
    Jiří Mašín (ed.), [kat.] Staré evropské umění. Sbírky Národní galerie v Praze. Šternberský palác. Praha 1988.
  • M. Kotrbová 1988, s. 204–205
    in: Kotalík, Jiří Kotalík (ed.), Die Nationalgalerie in Prag. I. Hanau 1988.
  • Chleborádová 1996, s. 214, 217
    Bohuslava Chleborádová, Příspěvek k dějinám obrazové galerie kláštera v Oseku. In: 800 let kláštera Osek. Jubilejní sborník. Osek 1996
  • Schoen 2001, s. 206
    Christian Schoen, Albrecht Dürer: Adam und Eva. Die Gemälde, ihre Geschichte und Rezeption bei Lucas Cranach d. Ä. und Hans Baldung Grien. Berlin 2001.
  • Hamsíková 2004, s. 88–90
    Magdalena Hamsíková, Středověká desková malba z bývalé klášterní obrazárny v Oseku [disertace]. Praha 2004.
  • O. Kotková 2005, s. 88–89, č. 17
    Obrazárna Pražského hradu. Praha 2005, in: Chamonikola, Kaliopi Chamonikola (ed.), [kat. výst.] Lucas Cranach.
  • Kotková 2007, s. 34–35, č. 11
    Olga Kotková, National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14th–16th Centuries. Illustrated Summary Catalogue II/1. Praha 2007.
  • O. Kotková 2008, s. 45–52
    in: Stolárová – Vlnas 2008, s. 84, Lenka Stolárová – Vít Vlnas (ed.), Láska – touha – vášeň. Milostné náměty v umění 15.–18. století. Kat. výstavy Národní galerie v Praze. Praha 2008,
  • Opitz 1928, s. 56, č. 217
    Josef Opitz, Gotische Malerei und Plastik Nordwestböhmens. Brüx – Komotau 1928.
  • Kat. Tokyo 1980, č. 22
    [Kat. výst.] Exhibition of European Art from the Collection of the National Gallery in Prague. Tokyo – Utsunomiya – Nagoya – Fukuoka – Nara. Tokyo 1980.
Prameny
  • Kat. Osek, (Lucas Cranach) počátek 19. století
    Katalog obrazárny (s. d.), sepsaný pravděpodobně v 1. dvou desetiletích 19. století. SOA Litoměřice, historický archiv, fond Osek, karton 103, CXIV 19; viz: Bohuslava Chleborádová, Příspěvek k dějinám obrazové galerie kláštera v Oseku. In: 800 let kláštera Osek. Jubilejní sborník. Osek 1996, s. 212–230.

Téma Adam a Eva můžeme sledovat v tvorbě Lucase Cranacha staršího a jeho okruhu zhruba od roku 1509. Jednotlivá provedení se liší, buď jsou oba aktéři namalováni na samostatných deskách (křídla diptychů, triptychů), anebo, jako v našem případě, jsou zachyceni na jednom obraze. Dále lze vysledovat odlišnosti v umístění stromu, buď mu náleží místo ve středu, později na pravém kraji; v postojích Adama a Evy i zobrazení rajské zvěře, kterou Cranach z pražské kompozice vypustil. Práce z NG zapadá mezi Cranachova vyobrazení stejného tématu, uveďme zejména obraz z Gemäldegalerie z Berlína, Münsteru a exemplář zachycený v Meyerově sbírce v Berlíně. Časové zařazení naší desky (nedatované, ale signované hadem s položenými křídly) podporuje jednak velmi blízký exemplář z Kunsthistorisches Musea ve Vídni (rovněž nedatovaný, ale signovaný také hadem s položenými křídly) a především připomenutá datovaná (1538) verze z Meyrovy sbírky. Z těchto důvodů lze plně přijmout datování naší malby kolem 1538, jak navrhla Kotrbová (Kotrbová 1984, s. 207–208). Christian Schoen (Schoen 2001, s. 206–207) upozornil na gesto Evy (stejné jako na kresbě, snad kolem 1525; dříve Dresden): pasivní Adam se nechává Evou svádět, ona mu drží jablko u úst a nabádá ho k hříchu, což ukazuje na to, že je deska demonstrací „Weibermacht“. Dominantní úlohu Evy podtrhuje i její robustnější postava a pohyb levé nohy, kterým Adama zatlačuje do pozadí.

Olga Kotková 2007