Zákon a milost

(1472 – 1553)
Název Zákon a milost
Datování 16. století
Provenience majetek Bruntálských z Vrbna ? – pozdní 18. století (podle majitelské pečetě na rubové straně)
Způsob nabytí 1800 zapůjčila hraběnka Marie Anna Thunová, rozená Kolowrat-Liebsteinská
Inventární číslo O 9619
Katalogové číslo 9
Tematický celek Německé a Rakouské malířství 14.-16. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno rubová strana: : dva papírové štítky: E.C 819 [= EC inventář], OP 89 [= OP inventář]
Pečetě uprostřed sběratelská pečeť s erbem, patřící pravděpodobně Bruntálským z Vrbna (Royt 1992, s. 127)
Rozměry
výška 88 cm / šířka 87 cm
Materiál
Literatura
  • Hrubý – Royt 1992, s. 45, č. 819
    Vladimír Hrubý – Jan Royt, Nástěnná malba s námětem Zákon a Milost na zámku v Pardubicích. Umění XXXX, 1992, s. 124–137.
  • Krueger 1994, s. 113, č. 221c
    Ingeborg Krueger, „Gesetz und Gnade“. Ein reformatorisches Bildthema auf Siegburger Steinzeug. Festschrift für Brigitte Klesse. Berlin 1994.
  • M. Šroněk 2010, s. 78–79, č. 12
    Kateřina Horníčková – Michal Šroněk, Der Cranach-Altar im Veitsdom – seine Entstehung und sein Untergang. Umění LVIII, 2010, in: Horníčková – Šroněk 2010.
  • Kotková 2011, s. 30–31, č. 9
    Olga Kotková, Lucas Cranach st., Zákon a milost: Luther nebo Erasmus?, Studia mediaevalia Bohemic 3, 2011, č. 2, s. 287–295.
  • Schuchardt II 1851, s. 109
    Christian Schuchardt, Lucas Cranach des Aelteren Leben und Werke. Nach urkundlichen Quellen bearbeitet. Band I–III. Leipzig 1851 (Bd. I–II), 1871 (Bd. III).
  • O. Kotková 2005, s. 127–131
    Obrazárna Pražského hradu. Praha 2005, in: Chamonikola, Kaliopi Chamonikola (ed.), [kat. výst.] Lucas Cranach.
  • Kotková 2007, s. 310, pozn. 5
    Olga Kotková, National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14th–16th Centuries. Illustrated Summary Catalogue II/1. Praha 2007.
  • Verzeichnis 1827
    Verzeichnis der Kunstwerke, welche sich in der Gemählde-Gallerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag befinden. Prag 1827 (další vyd. 1831, 1835, 1838).
  • Verzeichnis 1831
    Verzeichnis der Kunstwerke, welche sich in der Gemählde-Gallerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag befinden. Prag 1831.
  • Verzeichnis 1835, s. 137, č. 59/819
    Verzeichnis der Kunstwerke, welche sich in der Gemählde-Gallerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag befinden. Prag 1835.
  • Verzeichnis 1838, s. 138, č. 59/819
    Verzeichnis der Kunstwerke, welche sich in der Gemählde-Gallerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag befinden. Prag 1838.
  • Verzeichnis 1844, s. 15, č. 35
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemählde-Galerie der Privatgesellschaft der patriotischer Kunstfreunde zu Prag. Prag 1844.
  • Verzeichnis 1856, s. 17, č. 29
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1856.
  • Verzeichnis 1862, s. 18, č. 29
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1862.
  • Verzeichnis 1867, s. 19, č. 29
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1867.
  • Verzeichnis 1872, s. 23, č. 20
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1872.
  • Bergner 1912, s. 36, č. 112
    Paul Bergner, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1912 (německé vyd. Praha 1912)
  • Friedländer – Rosenberg 1978, s. 76, č. 59
    Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, The Paintings of Lucas Cranach. New York 1978.
  • Barvitius 1889, s. 44, č. 158
    Vojtěch Barvitius, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1889 (německé vyd. Praha 1889).
Prameny
  • EC inventář, no. 819 (Kranach) 
    Einreichungs-Catalog der Gemaelde-Gallerie der Gesellschaft patriotischer Kunst Freunde. ANG, fond SVPU, sign. AA 1223/1–2.
  • OP inventář, no. 89 (Lucas Cranach the Elder) 
    Inventář obrazů a plastik spravovaných Obrazárnou Společnosti vlasteneckých přátel umění, později Státní sbírkou starého umění, v letech 1919–1939 . ANG, fond SSSU, fond, sign. AA 3702.

Celkem s velkou pravděpodobností můžeme obraz pokládat za kopii, vzniklou podle desky stejného námětu ze sbírky pražské Národní galerie (O 10732). Obě malby jsou si materiálem, barevností i provedením velmi podobné. Prvenství patří exempláři NG inv. č. O 10732, ovšem k řešení stále zůstává časové zařazení kopie. V roce 1970 poukázal Mojmír Hamsík na výsledky restaurátorsko-chemické analýzy, na jejichž základě byla deska datována teprve do 17. století. Průzkum doplnila roku 1993 Zora Grohmanová: modř je tvořena azuritem ve směsi s olovnatou bělobou; nápisy v dolní části jsou ručně psané, provedení v pravé a levé části se lehce liší ve způsobu předznamenání řádkování i kaligraficky. Při průzkumu infračervenou reflektografií se objevila obrysová podkresba. Grohmanová proto navrhla vznik této verze ve 2. polovině 16. století, přičemž upozornila na preciznost reprodukování originálu a přesnost detailu. Technologie malby odpovídá vzniku v 16. století. Při slohovém zhodnocení však neshledáváme žádné znaky, které by svědčily pro vznik teprve ve 2. polovině 16. věku, navíc malířské provedení nevylučuje časnější zařazení. Nemálo zajímavá je signatura a datace 1529, jejichž pravostí se zmíněný průzkum z roku 1993 nezabýval. Při příležitosti restaurace v roce 2005 však byla signatura zkoumána Janou Raslovou (při 10x zvětšení). Bylo zjištěno, že signaturou i datem prostupují krakely shodně jako v okolní vrstvě. To by mohlo svědčit o stejném stáří značení a malby. Umístění na pařezu, provedení i datum je stejné jako u O 10732 (zde ovšem částečně sedřeno), byť poněkud toporná křivka těla hada působí rozpačitým dojmem – zdá se, že vědomě napodobuje originál. Získané poznatky proto naznačují, že jde o dobovou, přesnou kopii namalovanou podle výše uvedeného obrazu.

Olga Kotková 2007