Název | Zákon a milost |
---|---|
Datování | 16. století |
Provenience | majetek Bruntálských z Vrbna ? – pozdní 18. století (podle majitelské pečetě na rubové straně) |
Způsob nabytí | 1800 zapůjčila hraběnka Marie Anna Thunová, rozená Kolowrat-Liebsteinská |
Inventární číslo | O 9619 |
Katalogové číslo | 9 |
Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | rubová strana: : dva papírové štítky: E.C 819 [= EC inventář], OP 89 [= OP inventář] |
Pečetě | uprostřed sběratelská pečeť s erbem, patřící pravděpodobně Bruntálským z Vrbna (Royt 1992, s. 127) |
Rozměry |
výška 88 cm / šířka 87 cm
|
Materiál | |
Literatura | |
Prameny |
Celkem s velkou pravděpodobností můžeme obraz pokládat za kopii, vzniklou podle desky stejného námětu ze sbírky pražské Národní galerie (O 10732). Obě malby jsou si materiálem, barevností i provedením velmi podobné. Prvenství patří exempláři NG inv. č. O 10732, ovšem k řešení stále zůstává časové zařazení kopie. V roce 1970 poukázal Mojmír Hamsík na výsledky restaurátorsko-chemické analýzy, na jejichž základě byla deska datována teprve do 17. století. Průzkum doplnila roku 1993 Zora Grohmanová: modř je tvořena azuritem ve směsi s olovnatou bělobou; nápisy v dolní části jsou ručně psané, provedení v pravé a levé části se lehce liší ve způsobu předznamenání řádkování i kaligraficky. Při průzkumu infračervenou reflektografií se objevila obrysová podkresba. Grohmanová proto navrhla vznik této verze ve 2. polovině 16. století, přičemž upozornila na preciznost reprodukování originálu a přesnost detailu. Technologie malby odpovídá vzniku v 16. století. Při slohovém zhodnocení však neshledáváme žádné znaky, které by svědčily pro vznik teprve ve 2. polovině 16. věku, navíc malířské provedení nevylučuje časnější zařazení. Nemálo zajímavá je signatura a datace 1529, jejichž pravostí se zmíněný průzkum z roku 1993 nezabýval. Při příležitosti restaurace v roce 2005 však byla signatura zkoumána Janou Raslovou (při 10x zvětšení). Bylo zjištěno, že signaturou i datem prostupují krakely shodně jako v okolní vrstvě. To by mohlo svědčit o stejném stáří značení a malby. Umístění na pařezu, provedení i datum je stejné jako u O 10732 (zde ovšem částečně sedřeno), byť poněkud toporná křivka těla hada působí rozpačitým dojmem – zdá se, že vědomě napodobuje originál. Získané poznatky proto naznačují, že jde o dobovou, přesnou kopii namalovanou podle výše uvedeného obrazu.
Olga Kotková 2007