Název | Podobizna dvaašedesátiletého muže (manžel Dorothey Jörg) |
---|---|
Místo vzniku | Německo |
Datování | |
Datace uvedená | 1524 |
Provenience | majetek hrabat Šternberků, zámek Troja v Praze, ?–?, před 1894 majetek rodiny Židlických |
Způsob nabytí | získáno 1894 od rodiny Židlických (prostřednictvím pana Borovského) |
Inventární číslo | O 720 |
Katalogové číslo | 3 |
Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Nápis | na lístku nahoře: DA.MAN.1524.CALT./DA.BAS.ICH62IAR.ALT |
Rozměry |
výška 44 cm / šířka 34 cm
|
Materiál | |
Literatura | |
Prameny |
Do produkce kolínské malby počátku 16. století přesně zapadá deska s Nanebevstoupením Krista, která byla dlouhodobě v evidenci NG vedena jako dílo západoněmeckého mistra z konce 15. století. Teprve poslední bádání (Kotková 2007, 2009) ukázalo, že jde o práci Bartholomäa Bruyna staršího. Mezi raná díla tohoto mistra badatelé (zejm. Horst-Johannes Tümmers, Die Altarbilder des Älteren Bartholomäus Bruyn. Köln 1964, s. 48–51, č. A 4, A 6 a A 10) zařazují 10 maleb podobných rozměrů (o velikosti zamalované plochy ca 48 × 34 cm), které mají dole umístěný štít. U většiny z nich zůstal prázdný, u tří z nich jsou v tomto místě namalovány erby. Tümmers (Tümmers 1982, s. 116) k této skupině přiřadil sedm maleb líčících scény ze života a utrpení Krista: 1. Zvěstování (Bonn, Rheinisches Landesmuseum), 2. Navštívení P. Marie (Wiesbaden, Städtisches Museum), 3. Narození Krista (Gent, soukromá sbírka), 4. Klanění tří králů (Gent, soukromá sbírka), 5. Ježíš mezi učenci (Koblenz, Mittelrhein-Museum der Stadt Koblenz), 6. Zmrtvýchvstání Krista (Antverpy, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten), 7. Trůn Boží Milosti (registrováno na uměleckém trhu). Dále k tomuto souboru náležejí dvě desky zobrazující skony svatých: 8. Umučení sv. Uršuly (Kolín nad Rýnem, Wallraf-Richartz-Museum) a 9. Umučení bratří Makabejských a jejich matky (dříve Kreuzlingen, sbírka Kisters, nyní patrně v neznámé soukromé sbírce) a konečně 10. Madona se sv. Benediktem a sv. Scholastikou (Mönchengladbach, sbírka Otten). Pražská práce navazuje ikonograficky, odpovídá slohově, typologií postav i po technické stránce. Tyto společné rysy napovídají, že Nanebevstoupení patří k uvedenému souboru a tvoří jeho jedenáctou, dosud neznámou součást. Tři dokončené erby na deskách cyklu se podařilo identifikovat: znak u nohou dvou donátorek na Narození Krista náleží pravděpodobně rodu hrabat Manderscheid-Blankenheim (Tümmers 1982, s. 115). Z jejich rodu pocházela Elisabeth hraběnka von Mandersheid (1518–1544), abatyše kláštera sv. Cecílie v Kolíně nad Rýnem. Na desce Umučení sv. Uršuly se objevuje alianční znak kolínského starosty Adolfa Rincka (* 1472) a Margarety von Hardenrath. Na Umučení bratří Makabejských a jejich matky je znak s půlměsícem patřící humanistovi a zpovědníku kolínského kláštera benediktinek Heliasu Mertzovi († 1527). Znaky lokalizují desky diskutovaného cyklu do Kolína nad Rýnem, kam Bruyn přesídlil kolem 1512–1515.
Olga Kotková 2007