Název | Pohled na Cannstatt na Neckaru |
---|---|
Datování | 1628 |
Provenience | sbírka J. P. Heseltine; Oppenheimer Sale Christie’s, 1936; Hollareum |
Způsob nabytí | převedeno z Národního muzea roku 1949 |
Inventární číslo | K 31195 |
Katalogové číslo | 1 |
Tematický celek | Kresby Václava Hollara |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Nápis | Canstatt / Neckar fl. |
Rozměry |
výška 114 mm / šířka 276 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Kresba náleží do Hollarova raného německého období, vznikla rok poté, co odešel z Prahy. Vzhledem k poměrně pokročilému kreslířskému projevu bychom možná tuto kresbu datovali až rokem 1634, kdy Hollar vytvořil několik podobných vedut. Modelem mu však bylo město Cannstatt na řece Neckar, v přímém sousedství Stuttgartu, kde umělec pobýval v létech 1627 až 1629. Proto lze soudit, že kresba nejspíše vznikla podle předběžných skic později. To byl Hollarův obvyklý pracovní postup a lze se s ním setkávat v jeho díle častěji. V Merianově Topographii (Švábsko–Württembersko) je zařazen velmi podobný pohled na Cannstatt, který mohl vzniknout na základě Hollarovy předlohy. Tato veduta nicméně není pro Hollara typická. Zejména vzdálené a vyvýšené stanoviště pozorovatele v jinak rovinaté krajině je typické spíše právě pro Merianovy veduty. Buď Hollar zkoušel Merianovu manýru, nebo objednávka zněla na pohled z nadhledu. Stylizace přírodnin i architektury města však zcela odpovídají Hollarovu projevu. Sám Hollar realizoval v leptu pohled na Cannstatt v roce 1665 způsobem pro něj charakteristickým – z nižšího stanoviště a bližší vzdálenosti (P 757, NH 1798) – v rámci série German Views (P 751–762, NH 1796–1807). Kresba podobného pohledu viděná z ptačí perspektivy (Geissler 1980, kat. č. P 10) z Herzog Anton Ulrich-Museum v Braunschweigu je dílem jiného umělce (Volrábová 2017, kat. č. A.II/24).
Alena Volrábová 2020