Název | Velký pohled na Mohuč |
---|---|
Datování | 1632 |
Provenience | dle literatury (Spies 1926) původně v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze |
Způsob nabytí | převedeno do Národní galerie v roce 1949 |
Inventární číslo | K 31239 |
Katalogové číslo | 5 |
Tematický celek | Kresby Václava Hollara |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Rozměry |
výška 211 mm / šířka 379 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
První velké reprezentativní panoráma města v Hollarově kreslířském díle vzniklo asi již v roce 1632, přinejmenším na něm umělec nejspíše od té doby pracoval. Časná datace vychází ze zobrazení rozestavěné švédské pevnosti Gustavsburg (viz Kat. Mohuč 1987). Hollar kresby dokončoval podle předchozích studií později, a tak je možné, že výsledná veduta vznikla rovněž s odstupem. O tom jsem uvažovala již dříve (viz Kat. Praha 2007), protože na řece pluje – lépe řečeno, je tažena koňmi – loď, jež se nápadně podobá Arundelově plavidlu, se kterým zde poselstvo včetně Hollara cestovalo v roce 1636. Hollar pak vydal reprezentativní grafický list se dvěma pohledy na Mohuč, z nichž horní byl proveden jako varianta této kresby (P 864, NH 192) včetně postav a dalších motivů v popředí. Grafika není datována, ale obecně se klade do Hollarova raného období. Pohled na Mohuč v každém případě náleží k umělcovým mistrovským dílům. Vidíme zde ještě ozvuky sérií Civitates orbis terrarum, pro něž byly příznačné například repusoárové stafáže, jež reprezentovaly typické místní obyvatele. Rozeklaný strom v popředí jednak doplňuje kompozici a jednak odkazuje na další cykly pohledů na města – Topographie Matthaea Meriana st., pro něhož byl tento způsob dotváření kompozice charakteristický. Merian ostatně vydal ve své Topographii Archiepiscopatum Mogutiensis v roce 1646 poněkud upravený pohled na Mohuč na základě této veduty.
Alena Volrábová 2020